شرایط اعطای وام به شرکت‌های دانش‌بنیان

کسب سرمایه اولیه مورد نیاز در بسیاری از موارد یکی از موانع اساسی در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است زیرا مؤسسان این شرکت‌ها معمولا از نسل جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند. از این رو اطلاع از حمایت‌های دولتی از تأسیس و ادامه فعالیت این شرکت‌ها امری ضروری برای فعالان در این حوزه است.

از کجا باید شروع کرد؟

شرکت‌های متقاضی دریافت تسهیلات بانکی جهت انجام تحقیق و توسعه، سرمایه ثابت و سرمایه در گردش، می‌توانند درخواست خود را به صندوق نوآوری‌و‌شکوفایی تسلیم دارند. صندوق مذکور در راستای پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به تولید محصولات دانش‌بنیان، در بخش‌های زیر وام اعطا می‌کند:

موارد مشمول دریافت تسهیلات بانکی

  • به پایان رساندن ساخت نمونه اولیه آزمایشگاهی
  • گسترش تولید محصول در سطح تولید نیمه صنعتی
  • اخذ سرمایه در گردش جهت کارهای روتینی از قبیل خرید مواد اولیه و یا بازاریابی محصول
  • اخذ سرمایه ثابت جهت خرید خط تولید نیمه صنعتی، تجهیزات آزمایشگاه، ساخت تاسیسات بنا و یا حصارکشی واحد صنعتی

توجه داشته باشید تقاضای دریافت وام برای سرمایه ثابت براحتی مورد تایید صندوق نوآوری‌و‌شکوفایی قرار می‌گیرد و اولویت صندوق با چنین طرح‌هایی است.

میزان حمایت صندوق نوآوری‌و‌شکوفایی به شکل وام

صندوق نوآوری‌و‌شکوفایی ملزم به تامین سرمایه حداکثر تا 3000 میلیون ریال معادل 300 میلیون تومان متناسب با طرح‌های توجیهی ارائه‌شده توسط شرکت‌های متقاضی وام است.

نرخ بهره این وام 4 درصد بوده که جهت تامین هزینه نیروی کار است و سودی بر آن تعلق نمی‌گیرد. طبق تازه‌ترین اخبار منتشره از این صندوق، بزودی شاهد افزایش 5000 میلیون ریالی معادل 500 میلیون تومانی این وام‌ها خواهیم بود.

شرایط و فرآیند اعطای وام دانش‌بنیان

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شده، تنها شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از صندوق نوآوری‌و‌شکوفایی وام درخواست کنند.

در مرحله اول طرح شما وارد دبیرخانه صندوق نوآوری‌و‌شکوفایی شده و در بخش پذیرش مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد. سپس طرح مذکور به معاونت تسهیلات و تجاری سازی ارسال می‌شود تا طرح شرکت توسط یکی از کارشناسان مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد.

پس از تعیین کارشناس پرونده، به منظور اجرای تحقیقات میدانی و نگارش آن به کارگزار معتمد صندوق نوآوری‌و‌شکوفایی سپرده می‌شود تا کسب اطلاعات لازم، جهت بررسی حضوری قرار ملاقاتی در شرکت تنظیم شود. وی شرکت را مورد تحقیقات فنی و بازاری و نیز مالی و حقوقی قرار می‌دهد. در مرحله بعد با تدوین گزارش جامعی در خصوص این چهار بخش بررسی‌شده، گزارش و نتیجه‌گیری خود را به صندوق تحویل می‌دهد. کارشناس تعیین‌شده صندوق، گزارش را خوانده و جلسه پیش‌دفاع با حضور افراد زیر برگزار می‌گردد:

  • معاون معاونت تسهیلات و تجاری‌سازی
  • نماینده شرکت درخواست‌کننده
  • کارشناس پرونده در صندوق نوآوری‌و‌شکوفایی
  • نماینده کارگزار ارزیابی

با رسیدگی به طرح در جلسه پیش‌دفاع و ارائه نتیجه ارزیابی به شرکت درخواست‌کننده، در صورت اعتراض به رأی صندوق و کارگزار، بررسی انجام می‌شود و در صورت لزوم با برگزاری چندین جلسه، در بخش پیش‌دفاع، نتیجه‌گیری و جمع‌بندی مشخص می‌شود. جلسه اصلی با حضور اعضای هیئت عامل صندوق نوآوری‌و‌شکوفایی در کمیته صندوق برگزار می‌شود. سپس مصوبه‌ای مشتمل بر شرایط، وثیقه، نحوه پرداخت تسهیلات، عامل پرداخت و ناظر پرونده تهیه می‌شود.

با تایید مصوبه و واریز وجه درخواستی به حساب عامل پرداخت، عامل پرداخت و شرکت درخواست‌کننده قراردادی نوشته و امضا می‌کنند تا واریز تسهیلات به حساب شرکت صورت گیرد.

بیشتر بخوانید :

 
رضا گلچین
12/ اکتبر/ 2018

مقالات دانش بنیان