امتیاز ثبت اختراع در مصاحبه دکترا

این روزها که حسب شرایط موجود عده بسیاری از دانشجویان به فکر ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستند و از مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و از آن‌جا به دکترا خیز برمی‌دارند، داشتن رزومه پژوهشی قوی یکی از دارایی‌های بسیار باارزش محسوب می‌شود. برای به‌دست آوردن پرونده پرباری از فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان راه‌های مختلفی از قبیل نگارش و چاپ مقاله، ترجمه و تالیف کتاب و شرکت در کارگاه‌های آموزشی را انتخاب می‌کنند و مستندات آن‌ها را برای مصاحبه خود در مقاطع بالاتر حفظ می‌کنند. یکی از مواردی که به‌علت کمبود اطلاعات به آن پرداخته نمی‌شود، امتیاز ثبت اختراع داخلی و بین‌الملل است. در این مقاله به بررسی ساختار یک جلسه مصاحبه دکترا و امتیاز ثبت اختراع در آن خواهیم پرداخت.

نحوه امتیازدهی در جلسه مصاحبه دکترا چگونه است؟

یک جلسه مصاحبه دکترا از ۳ بخش اصلی تشکیل می‌شود؛ بخش پژوهشی، آموزشی و عمومی مجموع امتیازات این ۳ بخش ۱۰۰ امتیاز است و با ترکیب ۴۰، ۳۰ و ۳۰ تقسیم‌بندی شده است. ۴۰ امتیاز پژوهشی به مقالات، اختراع، برگزدگی جشنواره‌های علمی و پایان‌نامه اختصاص دارد. در قسمت اول بخش پژوهشی که سقف امتیاز ۲۲ از ۴۰ را به خود اختصاص می‌دهد گواهی ثبت اختراع ملی تا ۵ و بین‌المللی تا ۷ امتیاز ارزش دارد. توجه داشته باشید که اخذ این امتیازها به شرط داشتن تاییدیه از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است. یعنی پس از طی مراحل ثبت اختراع و دریافت گواهی ثبت، می‌بایست برای تایید به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مراجعه کنید.

چرا لازم است که برای مصاحبه دکترا ثبت اختراع داشته باشیم؟

اصولا اجباری بر داشتن ثبت اختراع در این مرحله وجود ندارد. اما مساله مهم و استراتژیک این است که رقابت بر سر تصاحب ظرفیت پذیرش در مقطع دکترا بسیار بالاست و امتیازها در مصاحبه‌ها بسیار تعیین کننده هستند. از این رو هر موردی که بتواند شما را از سایر داوطلبین متمایز سازد به نفع شما خواهد بود. داشتن ۵ الی ۷ امتیاز بیشتر در بخش پژوهشی یکی از آن‌هاست. در بخش عمومی نیز ۳ الی ۶ امتیاز مرتبط با کارآفرینی و نوآوری است که با داشتن یک ثبت اختراع می‌توانید در این مورد امتیاز کسب کنید.

با در نظر داشتن توضیحات بالا، به تمامی داوطلبین رشته‌های دکترا و تخصص پیشنهاد می‌شود که همزمان با آماده شدن برای آزمون دکترا نسبت به ثبت یک اختراع و طی مراحل اخذ تاییدیه‌های علمی آن اقدام کنند. میانگین مدت لازم برای اخذ یک گواهی ثبت اختراع حدود ۶ الی ۹ ماه است.

در این مقاله تمامی آن‌چه باید در مورد دریافت امتیاز از ثبت اختراع در مصاحبه دکترا بدانید آورده شد. اگر نیاز به مشاوره یا دریافت نظر از طرف کارشناسان خبره افق نیکان در زمینه ثبت اختراع دارید، همین امروز از طریق فرم ثبت مشاوره رایگان اقدام کنید. کارشناسان ما با شما تماس گرفته و راه را برای شما آسان خواهند نمود.

بیشتر بخوانید :

 
رضا گلچین
10/ ژوئن/ 2018

مقالات ثبت اختراع