ده کشور برتر مهاجرپذیر جهان

کدام کشور برای شما مناسب‌تر است؟ کدام کشور امکانات بهتری در اختیارتان قرار می‌دهد؟ کدام کشور از کشورهای مهاجرپذیر است؟ در این مقاله 10 کشور از برترین کشورهای مهاجرپذیر دنیا، از کشورهایی با اقتصادهای رو به رشد تا نقاطی با پیشرفته‌ترین سیاست‌های مهاجرتی و سرویس‌های حمایت از مهاجر را معرفی خواهیم کرد.

برای انتخاب مکان مناسب برای مهاجرت و اقامت، لازم است اولویت‌های خود و کشورهای مهاجرپذیر را بشناسید و مطابق با آن بهترین کشور برای مهاجرت کاری، تحصیلی یا هر نوع دیگر را انتخاب کنید.

بهتر دیدیم لیست را از آخر به اول بر اساس مهاجرپذیری با هم مرور کنیم:

  1. هند

هنگام رتبه بندی بهترین کشورهای دنیا، رتبه هند 25 از میان 80 کشور است. اما در مبحث برترین کشورهای مهاجرپذیر، هند جزو ده کشور برتر محسوب می‌شود.

با جمعیتی بالغ بر 1.3 میلیارد نفر، هند دومین کشور پرجمعیت جهان تلقی می‌شود. با وجود جمعیت زیاد، هندوستان خانه بیش از 5 میلیون مهاجر نیز هست.

چه چیزی این کشور را برای مهاجران این چنین جذاب کرده است؟ ترکیب هزینه کم زندگی و مهاجرپذیری، هند را در صدر لیست بسیاری از مهاجران قرار داده است. شاید هزینه کم تولیدات و این حقیقت که هند در زمینه بهترین کشورها برای شروع کسب و کار کارآفرینان دارای رتبه چهارم است نیز بی تاثیر نیست. بیشتر این مهاجران پناهندگانی از کشورهای همسایه هستند. برای این پناهندگان منابع محدود و بازار کار ضعیف در هند، کمتر از شهروندان دیگر کشورها دارای اهمیت است.

  1. استرالیا

استرالیا هشتمین کشور از 80 کشور برتر جهان بوده و جمعیتی حدود 23.7 میلیون نفر دارد. در زمینه برترین کشورهای مهاجرپذیر نیز دارای رتبه 9 می‌باشد.

استرالیا کشوری غنی با حضور قوی در سازمان‌های بین المللی بوده، که دارای کیفیت زندگی بالا، حقوق شهروندی عالی، فرصت برای کارآفرینی، ثبات اقتصادی، و بخش بزرگی از سرویس‌های عمومی است. علاوه بر سهولت در دسترسی به شغل مناسب، این کشور دارای جمعیت انگلیسی زبان زیاد، محیطی امن و سطح خوشحالی و رضایت بالای شهروندانش است.

در حال حاضر استرالیا 5.5 میلیون مهاجر دارد که بیش از 1.2 میلیون از آنها از انگلستان و 500 هزار نفر از نیوزلند مهاجرت کرده‌اند. بقیه جمعیت مهاجران استرالیا از کشورهای دیگر مانند هند، چین، یونان، ویتنام و آفریقای جنوبی وارد کشور شده اند.

مردمان استرالیا، مرمانی مغرور به سرزمینشان بوده و به ارزش‌های فرهنگیشان بسیار پایبند هستند که این موضوع ممکن است باعث ایجاد احساس منفی نسبت به مهاجرانی شود که قصد یکپارچه شدن ندارند.

  1. فرانسه
فرانسه که به عنوان نهمین کشور از میان 80 کشور برتر و هشتمین کشور از برترین کشورهای مهاجرپذیر دست یافته، یکی از بهترین و موثرترین کشورهای دنیاست. فرانسه کشوری دموکراتیک با جمعیتی ثروتمند است. درصد زیادی از مردم این کشور درآمد بالایی دارند. این ثروت و ثبات اقتصادی می‌تواند دلیلی برای هجوم مهاجران به سمت این کشور باشد.درصد زیادی از این مهاجران شش میلیونی فرانسه از کشورهای همسایه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مثل ایتالیا، اسپانیا، آلمان، بلژیک و انگلستان به این کشور مهاجرت کرده اند.بسیاری از فرانسوی‌ها بر این عقیده اند که با ورود مهاجران، کشور تحت فشار زیادی قرار گرفته است، که این نظر منجر به حس دشمنی می‌شود. هرچند در انتخابات 2017 امانوئل ماکرون مشخص شد که فرانسوی‌ها به قدری که پیش از آن تصور می‌شد نسبت به مهاجران حس دشمنی ندارند.
  1. اسپانیا
اسپانیا نوزدهمین کشور از بین 80 کشور برتر دنیا، و هفتمین کشور از میان برترین کشورهای مهاجرپذیر شناخته شده است.فرهنگ گوناگون و غنی اسپانیا، مهاجرانی از سرتاسر جهان را جذب می‌کند. از قرار معلوم اسپانیایی‌ها بیش از سایر کشورها مهمان‌پذیر و مهمان‌نواز هستند! تضاد و درگیری بین مهاجران و بومیان در اسپانیا به ندرت دیده می‌شود.با وجود پذیرش مهاجرت اسپانیا، مهاجران همچنان با درآمد کم، زیادی بیکاری، فقر و نداشتن امنیت شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند. اسپانیا در میان بحران اقتصادی، همچنان پذیرای مهاجران است، که به نظر می‌رسد تنها کیفیت زندگی جمعیت این کشور را بدتر می‌کند.
  1. انگلستان
سومین کشور از میان هشتاد کشور برتر جهان، و ششمین کشور از برترین کشورهای مهاجرپذیر، انگلستان است که یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان بوده و تاثیر جهانی زیادی دارد. از دیرباز انگلستان مهاجران فراوانی از سرتاسر دنیا داشته، و در چند دهه اخیر گوناگونی مهاجران بیشتر هم شده است. این افزایش گوناگونی احتمالا نتیجه کیفیت حقوق انسان و دارایی، و هم چنین آزادی دین و سیستم آموزشی و سلامت عمومی پیشرفته است.انگلستان هم مانند اسپانیا، مهاجران گوناگونی از سرتاسر جهان مانند هند، لهستان، پاکستان، ایرلند، آلمان، آفریقای جنوبی، بنگلادش، آمریکا، جامایکا و کنیا دارد.بسیاری از بریتانیایی‌ها بر این باورند که با تاثیر افراد خارجی، فرهنگشان کم‌رنگ شده و به خاطر هجوم کارگرانی که با دستمزد کمتر کار می‌کنند شغلشان در خطر است. هر چند با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، مشخص شد که برای انجام بسیاری از سرویس‌های حیاتی از مهاجران استفاده می‌شود و اقتصاد انگلستان بسیار وابسته به مهاجران است.
  1. کانادا
کانادا رتبه دوم از میان 80 کشور برتر دنیا و رتبه پنجم در برترین کشورهای مهاجرپذیر را داراست. در دسترس بودن فضای کافی و گشاده‌رویی مردم کانادا نسبت به مهاجران، دلیلی برای جذب مهاجران به این کشور است. علاوه بر این، حقوق بشر، حقوق دارایی، کیفیت زندگی، آزادی دین، و سیستم آموزشی و سلامت عمومی نیز جاذبه‌های پر اهمیتی هستند.بیش از 7 میلیون نفر از ساکنان 36 میلیونی این کشور، مهاجرند. علاوه بر آمریکا و انگلستان، کانادا همچنین مهاجران زیادی از کشورهای آسیایی دارد. آمار کانادا نشان از این دارد که بدون در نظر گرفتن مهاجران، جمعیت کانادا رو به کاهش است. جمعیت مهاجران به ابقای اقتصاد کانادا بسیار کمک می‌کند، بنابراین کانادایی‌ها از ورود مهاجران جدید استقبال زیادی می‌کنند.
  1. عربستان سعودی
عربستان سعودی رتبه سی و دوم از بین 80 کشور برتر، و رتبه چهارم از بین برترین کشورهای مهاجرپذیر را به دست آورده است. این کشور دارای زمین‌های فراوان و مرکز ثروت اعراب هم هست.با وجود قوانین و مقررات سخت اجتماعی، ثروت و موقعیت عربستان برای کشورهای فقیر همسایه جذاب است. عربستان دارای حقوق بشر ضعیف، فساد زیاد، امنیت کم، سیستم سلامت عمومی ضعیف و سیستم آموزشی ضعیفی است.از 25 میلیون نفر جمعیت کنونی عربستان سعودی بیش از هفت میلیون نفر آنها مهاجر هستند. عجیب نیست که عربستان، مهاجران بسیار اندکی از کشورهای آزادی خواه مثل آمریکا، انگلستان، کانادا یا استرالیا دارد. چرا که در عربستان قوانین بسیار سخت‌گیرانه هستند، حقوق بشر رعایت نمی‌شود و امنیت چندانی برای مهاجران فراهم نمی‌شود.
  1. آلمان
چهارمین کشور از میان 80 کشور برتر، و سومین کشور از میان برترین کشورهای مهاجرپذیر، آلمان است که پر‌جمعیت‌ترین کشور عضو اتحادیه اروپا است و با 9 کشور مرز مشترک دارد. جای تعجب ندارد که افراد زیادی برای دستیابی به مزایای اقتصاد رو به رشد و استوار کشور، به آلمان مهاجرت می‌کنند.بیش از 10 میلیون نفر از ساکنان 81 میلیونی این کشور، مهاجرند. بسیاری از این مهاجران از کشورهای مرکزی دیگر اروپا به آلمان می‌آیند. جاذبه این کشور، نرخ بیکاری کم، اقتصاد عظیم و پناهنده پذیری است.

2. روسیه

رتبه 27 از میان 80 کشور برتر دنیا، و رتبه 2 از میان برترین کشورهای مهاجرپذیر، متعلق به کشور روسیه است، که پهناورترین کشور جهان می‌باشد. با یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان و منابع طبیعی عظیم، این کشور جاذبه خوبی برای مهاجران است.

با وجود رعایت نشدن حقوق بشر، فساد زیاد و کمبود امنیت، احساس داشتن موقعیت مناسب، مهاجرانی از کشورهای کوچک‌تر و فقیر‌تر همسایه را به این کشور جذب می‌کند.

در حدود 10 درصد از جمعیت 139 میلیونی روسیه از دیگر کشورها به آن مهاجرت کرده‌اند. دولت روسیه پذیرای مهاجرانی است که به کار با دستمزد کم یا بدون دستمزد و فقط برای داشتن یک سقف بالای سرشان راضی می‌شوند. دولت روسیه می‌داند که این کار برای بازسازی کشورشان پس از رکود طولانی لازم است و مردم را هم مجبور به پذیرش این سیاست کرده است.

  1. ایالات متحده آمریکا

رتبه هفتم از میان 80 کشور برتر دنیا، و رتبه اول از میان برترین کشورهای مهاجرپذیر، به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. آمریکا به داشتن مقتدرترین ارتش و به‌عنوان ابرقدرت اقتصادی در جهان مشهور است.

این کشور تحت تاثیر فرهنگ‌های گوناگونی است و مهاجران زیادی را با وعده رعایت حقوق بشر، آزادی، آزادی دین، موقعیت کسب و کار عالی و موقعیتی برای زندگی بهتر به خود جذب می‌کند.

از 310 میلیون نفر جمعیت کنونی آمریکا، بیش از 42 میلیون نفر آنها مهاجرانی از دیگر کشورها هستند. تعداد زیادی از این مهاجران مستقیما از کشور مکزیک وارد شده اند. جاذبه آمریکا در در وجود اجتماع‌های فرهنگی متنوع از کشورهای مختلف، به علاوه این باور که آمریکا سرزمین فرصت‌هاست، قرار دارد.

 
 
رضا گلچین
27/ آگوست/ 2018

مهاجرت

مهاجرت به آمریکا با مدرک پزشکی
مهاجرت به آمریکا با مدرک پزشکی
مهاجرت مهاجرت به آمریکا
27/ آگوست/ 2023
مهاجرت به کانادا از طریق عکاسی
مهاجرت مهاجرت به کانادا
2/ اکتبر/ 2023
مهاجرت به کانادا با روش ICT
مهاجرت مهاجرت به کانادا
7/ اکتبر/ 2023