چرا فعالیت استارت آپ خود را باید ثبت کنم؟

اگر در پی راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا هستید برای دریافت حمایت های دولتی و قانونی می توانید آن را در قالب یک شرکت ثبت کنید. اما یک کسب‌و کار نوپا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ مزایای ثبت شرکت استارت آپ (Startup) چیست؟ در این مطلب اختصارا به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم و امیدواریم خواندن آن راهگشای شما در شروع کسب‌و‌کارتان باشد.

در سال‌های اخیر شاهد موج فزاینده ایجاد کسب‌وکارهای استارت‌آپی در کشورمان هستیم. استارت‌آپ‌ها به لحاظ تفاوتی که با شیوه‌های سنتی تجارت دارند، برای معامله و ارتباط با سایر افراد و شرکت‌ها، نیازمند قواعد و مقررات جدیدی هستند. مزایای ثبت شرکت استارت آپ را در این مطلب می‌توانید دنبال کنید.

ثبت شرکت استارت آپ

به دلیل عدم‌وجود قوانین جدید، باید با استفاده از قوانین موجود بسیاری از مسائل و مشکلات این کسب‌وکارها را حل کرد. ازاین‌رو استارت‌آپ‌ها می‌توانند فعالیت خود را در قالب یکی از هفت شرکتی که در قانون تجارت به رسمیت شناخته شده، ثبت کنند. اگرچه می‌توان بدون ثبت استارت‌آپ به‌عنوان شرکت هم در دنیای تجارت به فعالیت ادامه داد اما بنا بر دلایل متعدد ثبت شرکت استارت آپ انتخاب هوشمندانه‌ای است و در این مطلب قصد داریم تا مزایای استارت آپ به‌عنوان یک شرکت را بیان کنیم. برای به دست آوردن سودهای بیشتر و همچنین پیشبرد اهداف کلان استارت‌آپ و رسیدن به مدارج بالاتر، ثبت شرکت استارت آپ به‌عنوان شرکت یا موسسه تجاری و یا غیرتجاری ضروری است.

مزایای ثبت شرکت استارت آپ

فعالیت رسمی و قانونی

یکی از مزایای استارت آپ این است که با ثبت آن به‌عنوان شرکت در اداره ثبت شرکتها، تمام فعالیت‌های تجاری استارت‌آپ به‌صورت رسمی و قانونی انجام می‌شود. در این صورت درنظر معامله‌کنندگان اعتبار بیشتری خواهد داشت. همچنین تمام فعالیت‌های استارت‌آپ تحت کنترل و نظارت قانون قرار می‌گیرد. بنابراین افراد حقیقی و حقوقی تمایل بیشتری برای همکاری با استارت‌آپ‌های ثبت شده خواهند داشت.

اطمینان و اعتماد بیشتر افراد و شرکت‌ها جهت سرمایه‌گذاری

رشد و توسعه هر استارت‌آپ، وابسته به سرمایه است. وقتی برای بهره‌مندی از امتیازات، اعتبارات و تسهیلات سایر سازمان‌ها یا افراد اقدام می‌کنید، این سازمان‌ها و افراد با مشاهده اسناد یک شرکت ثبت شده، به شما بیشتر اعتماد خواهند کرد. از دیگر مزایای استارت آپ این است که وقتی استارت‌آپی به عنوان یک شرکت ثبت شده باشد، سرمایه‌گذاران ساده‌تر رغبت به سرمایه‌گذاری در آن پیدا می‌کنند.

اطمینان و اعتماد بیشتر افراد و شرکت‌ها جهت انجام معاملات تجاری

مشتریان و همکاران تجاری، به‌خصوص افرادی که برای اولین بار با آن‌ها وارد یک معامله تجاری می‌شوید، نیاز به اعتمادسازی دارند. اگر استارت‌آپ شما ثبت نشده باشد، در این صورت فعالیت‌های تجاری‌تان از سوی این نوع مشتریان مورد شک و شبهه خواهد بود.

اعتماد بیشتر مشتریان به شرکت‌ها با توجه به اطلاع‌رسانی و پشتوانه بهتر آن‌ها

از دیگر مزایای ثبت شرکت استارت آپ این است که اگر نسبت به ثبت آن اقدام کنید، تمام سوابق و اطلاعات با اهمیت استارت‌آپ شما به‌صورت کامل در روزنامه رسمی کشور ثبت می‌شود. قطعاً چنین شفافیتی موجب جلب اعتماد مشتریان و افزایش اعتبار شرکت خواهد شد.

برخی از اطلاعات وسوابق یک استارت آپ از این قرار هستند: تاریخ ثبت، اسامی تمام اعضای هیئت‌مدیره و سِمت آن‌ها، دارندگان حق امضاء، نشانی قانونی، موضوع فعالیت، میزان سرمایه ثبت شده و هرگونه تغییرات استارت‌آپ

افتتاح حساب بانکی تجاری

برای افتتاح حساب بانکی تجاری مختص به استارت‌آپ خود، باید مدرکی داشته باشید که نشان دهد استارت‌آپ خود را ثبت کرده‌اید. چنین حسابی برای استارت‌آپ، سرمایه ارزشمندی محسوب می‌شود؛ زیرا می‌توانید فعالیت‌های شرکت را از فعالیت‌های فردی صاحبان استارت‌آپ جدا کنید. به‌علاوه وقتی به مشتریان و همکاران تجاری خود، حساب تجاری‌تان را می‌دهید، آن‌ها نگاه حرفه‌ای‌تری به شما خواهند داشت.

حمایت قانون از حقوق تمام طرفین شرکت (شرکا، کارمندان و طرفین همکار)

درزمینه‌ی شراکت شرکا، بدون شک شراکت به‌صورت حقوقی نسبت به شراکت به‌صورت شخصی به نفع همه شرکا خواهد بود. از دیگر مزایای ثبت شرکت استارت آپ این است که، تمام جزئیات، مقدار درصدهای سهام و سایر حقوق شرکا به‌صورت قانونی و مکتوب در اساسنامه و سایر اسناد شرکت نوشته شده و قابل استناد است. بنابراین در پیشامدهایی همچون اختلافات احتمالی بین اعضای استارت‌آپ و یا در مقابل اشخاص ثالث، روند حل اختلافات بسیار ساده‌تر است و از طریق قانونی قابل پیگیری خواهد بود.

امکان فعالیت تجاری با دولت

وقتی یک استارت‌آپ بخواهد محصولات و خدمات خود را به یک شرکت یا ارگان دولتی ارائه کند و یا با این شرکت‌ها وارد معامله شود، لازم است که حتما ثبت شده باشد.

تقسیم مسئولیت بین چند نفر که به‌عنوان شریک فعالیت می‌کنند

مسئولیت مالی و حقوقی تمام فعالیت‌های یک شخص حقیقی به عهده خود شخص خواهد بود. درصورتی‌که در یک شرکت ثبت شده، تمام اعضای هیئت‌مدیره و شرکا درباره همه اعمال شرکت در برابر اشخاص ثالث مسئولیت داشته و ملزم به پاسخگویی از طریق قانونی هستند. بنابراین یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت استارت آپ این است که همه مسئولیت‌ها به عهده یک نفر نخواهد بود. که این موضوع به نفع تک‌تک شرکا و اشخاص طرف معامله با شرکت است. هم‌چنین موجب اطمینان بیشتر اشخاص و شرکت‌ها نسبت به شرکت ثبت شده خواهد شد.

امکان شرکت در مناقصات و مزایدات سایر شرکت‌ها و ارگان‌ها

همه ساله مناقصه‌ها و مزایده‌های بزرگ و مهم بسیاری به‌صورت دولتی و خصوصی برگزار می‌شود. در آن، سازمان‌های عمومی و شرکت‌های بزرگ، خرید و ارائه کالا یا خدمت موردنیاز خود را به رقابت و مسابقه می‌گذارند. از این راه سود و درآمد سرشاری برای طرفین این معامله به دست می‌آید. تقریباً شرکت کردن در اکثر مناقصه‌ها و مزایده‌های مهم، تنها به‌صورت شخص حقوقی (شرکت یا موسسه ثبت شده) امکان‌پذیر است. بنابراین یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت استارت آپ ، امکان حضور در مناقصه‌ها و مزایده‌ها و برخورداری از مزایای این‌گونه از معامله‌ها است.

بیشتر بخوانید :

 
رضا گلچین
20/ دسامبر/ 2018

ثبت شرکت