چگونه از برند شرکت خود محافظت کنیم؟

داشتن یک برند برای موفقیت یک کسب‌وکار بسیار حیاتی است. محافظت از آن نیز به همان اندازه مهم است. البته بسیاری از کسب‌وکارها نیز به این مسئله توجه زیادی نمی‌کنند.

چه چیز‌هایی به عنوان یک برند می‌تواند ثبت بشود؟

یک برند می‌تواند یک کلمه، یک سمبل، لوگو، نام یا یک دستگاه باشد که با استفاده از آن ما آن را از سایر کالاها و برندها می‌توانیم شناسایی و یا متمایز کنیم. به عنوان مثال علامت تجاری Nike را در نظر بگیرید. این علامت تجاری به فروشنده این امکان را می‌دهد که رقبا نتوانند از آن استفاده کنند و در عین حال نیز به وفاداری مشتریان کمک می‌کند. برندها نیز همینطور از سردرگمی مصرف‌کنندگان جلوگیری می‌کنند.

از نگاه یک برند، موارد زیر می‌توانند محافظت شوند: لوگو‌ها، نام‌ها، شعارها و بسته‌بندی. اما این دارایی زمانی می‌توانند به علائم تجاری تبدیل شوند که دارای ویژگی و کیفیت مشخصی باشند. کلمه یا عبارتی که به صورت عمومی توسط یک برند دیگر در همان صنعت استفاده می‌شود، نمی‌تواند به صورت علامت تجاری ثبت شود. به طور مثال کلمه «موتور جستجو» نمی‌تواند به عنوان یک علامت تجاری ثبت شود. اما یک نام انحصاری مانند “Google” می‌تواند ثبت شود. اما اگر نام شما در آن صنعت نیز استاده متداول نداشته باشد، شاید شما بتوانید آن را به صورت علامت تجاری ثبت کنید. مثال خوب برای آن می‌تواند Apple Computer باشد.

به عنوان یک قانون عمومی شما می‌توانید نام کسب‌وکار خود را به عنوان یک علامت تجاری زمانی که برای مصرف‌کنندگان خود به صورت مستقیم تبلیغ می‌کنید، استفاده کنید. اگر شما نام برندتان را به صورت مستقیم در تبلیغاتتان استفاده نمی‌کنید، احتمالا نتوانید نام کسب‌وکار خود را به عنوان برند ثبت کنید. اگر نام شرکت شما به عنوان عضو بزرگی از فعالیت بازاریابی‌تان است، حتما به فکر ثبت برندتان باشید.

لوگو و شعار تبلیغاتی شرکتتان نیز کاندیداهای خوبی برای ثبت علائم تجاری هستند. البته باید اول این را چک کنید که آیا منحصر به فرد است؟ چیزی که لوگو را منحصر به فرد می‌کند ترکیب سمبل و نام شرکت شما،‌ رنگ سازمانی و رابطه منطقی بین آن‌ها است. اگر شعار شرکت شما نیز منحصر به فرد است، می‌توانید آن را به صورت علامت تجاری ثبت کنید.

فرایند ثبت علامت تجاری:

برای ثبت علامت تجاری، هویت متقاضیان باید با به صورت حقیق و یا به صورت حقوقی باشد. افراد حقفیق باید تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خود را اسکن کنند و اگر شخص حقوقی باشد باید آگهی تاسیس و همچنین آخرین روزنامه رسمی به همراه تمامی صفحات و کارت ملی صاحبان امضای مجاز شرکت امضا شده باشد.

این مدارک به همراه نمونه گرافیکی و تصویر و یا کلمه‌ای که درخواست ثبت آن را داریم اسکن شده و کلیه مدارک در سامانه ثبت علائم تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت و بارگذاری شوند و مراجعه حضوری به سازمان ثبت اسناد نیازی نیست.

بعد از پر کردن فرم اظهارنامه، کدرهگیری از طریق سیستم به شما داده می‌شود و بعد هزینه اظهارنامه را بایستی به صورت الکترونیک پرداخت کنید. توجه کنید تا زمانی که ثبت نهایی نکرده‌اید و هزینه را نپرداخته‌اید می‌توانید اظهار خود را ویرایش کنید. این اظهارنامه توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی بررسی شده و اقدامات قانونی صورت می‌گیرد. اگر اظهارنامه شما کامل بود و درخواست شما نیز تکراری نبود، ایمیل و یا پیامکی مبنی بر بلامانع بودن ثبت علامت ارسال می‌شود. اگر چنانچه نقصی در مدارک باشد برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می‌شود. در صورتی که ثبت علامت تجاری بلامانع باشد نامه پیش‌نویس و آگهی رسمی ضمن آن ارسال می‌شود.

ثبت برند و علامت تجاری نیز مانند بقیه فرایند‌های ثبتی سازمان املاک و اسناد کشور امری بسیار زمان‌بر و پیچیده است. ما توصیه می‌کنیم قبل از انجام این امور حتما با مشاوران و متخصصان در این زمینه تماس بگیرید. مشاوران شرکت افق نیکان آماده پاسخگویی هرگونه سوال و مشاوره برای شما هستند. کافی است در ساعات اداری با شماره تلفن ۳۲۲۵۱۵۹۴-۰۴۴ تماس بگیرید و فرم مشاوره ما در وب‌سایت تکمیل نمایید.

بیشتر بخوانید :

رضا گلچین
2/ ژوئن/ 2018

مقالات ثبت برند

ثبت برند را جدی بگیرید!
مقالات ثبت برند
16/ آگوست/ 2018
Intellectual property or intellectual property
مالکیت معنوی یا مالکیت فکری چیست؟
مقالات ثبت برند
28/ اکتبر/ 2021
مراحل تغییر آدرس شرکت
مراحل تغییر آدرس شرکت
مقالات ثبت برند
3/ اکتبر/ 2022