چه برندها و علائم تجاری قابل ثبت کردن نیستند؟

علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری یک آرم مشخص است که اجناس و خدمات به خصوص که توسط شخص یا تشکیلات خاصی تولید و فراهم شده‌اند را متمایز می‌کند. منشأ علائم تجاری به زمان باستان بر می‌گردد؛ وقتی که صنعتگران امضاها یا علائم خود را روی آثار هنری و کاربردی خود چاپ می‌کردند. در طی سالها این علامت‌ها جای خود را به سیستم امروزی ثبت و حفاظت آرم تجاری داده‌است. این نظام به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند که از کالاها و خدماتی که ماهیت و کیفیت آنها مورد نظرشان است و با آرم مخصوص مشخص شده‌اند، بهره بگیرند.

 

ثبت علامت تجاری و برند چه لزومی دارد؟

ایجاد تمایز بین محصولات شما و رقبایتان؛ مشتریان شما به راحتی خواهند توانست کالای شما را از سایر محصولات تشخیص دهند.

ممانعت از سوءاستفاده دیگران: ثبت برند به شما این امکان را می‌دهد که شرکت سوءاستفاده‌گر را وادار به تغییر نام نموده و حتی غرامت استفاده غیرمجاز از برندتان را نیز اخذ نمائید.

برندها ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت برای شرکت‌ها هستند.

کسب اعتبار: در واقع شرکت‌ها با ثبت برند خود بطور قانونی به رسمیت شناخته شده و بواسطه‌ی آن اعتبار جذب سرمایه‌گذار و دریافت وام را کسب می‌کنند.

در صورتی که شرکت‌ها برندسازی موفقی داشته باشند، می‌توانند برند خود را جزو دارایی‌های خود به حساب بیاورند.

با استفاده از برند می‌توانید اقدام به واگذاری نمایندگی و یا اخذ نمایندگی نمایید. در واقع را‌ه‌اندازی یک نمایندگی نیازمند، داشتن یک برند و استفاده از آن است.

با ثبت برند و همچنین برندسازی از طریق یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید بر ارزش برند خود بیفزایید که این موضوع باعث می‌شود یک سری افراد، تجار یا شرکت‌ها تمایل به خرید یا استفاده از برند شما داشته باشند که این واگذاری طی یک تفاهم‌نامه صورت می‌پذیرد.

بهره‌مندی از امتیاز دریافت گواهی و نشان استاندارد.

چه علائمی را نمی توان ثبت کرد؟

  • با در نظر گرفتن مزایای گفته‌شده برای ثبت برند و علائم تجاری، در طراحی آن باید نکات زیر را در نظر داشت تا برند شما از نظر قانونی قابل ثبت باشد:
  • عدم‌تمایز: در صورتی که علائم تجاری نتواند کالاها یا خدمات یک شرکت را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز نماید.
  • واژه‌های عام: برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی» جزو واژه‌های علم برای این محصول است.
  • واژه‌های توصیف‌کننده: کلماتی که معمولا در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر به‌کار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند. در واقع اگر به یک تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد. به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا «نوآورانه» و امثال آنها به احتمال مردود خواهند شد، مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، ضروری است.
  • علائم مشابه: در صورتی که علائم تجاری عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است، ثبت علامت امکان‌پذیر نیست.
  • علائم گمراه‌کننده (فریب‌دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف‌کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدأ جغرافیایی محصول گمراه می‌کنند یا فریب می‌دهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد، چون علامت موجب گمراهی مصرف‌کنندگان خواهد شد و به احتمال تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است و مانند کره حیوانی است.
  • علائم خلاف موازین: علائمی که خلاف موازین شرعی، نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
  • علائم دولتی و رسمی: علامت هلال احمر، نشان‏ها و اَنگ‎ها‏ی دولت ایران، استفاده از کلمات و یا عبارات موهمی که به مقامات رسمی ایران منتسب شده باشد از قبیل «دولتی» و امثال آن.
  • نشان‌های بین‌المللی: علائم تجاری عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمان‌هایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تاسیس شده اند، که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اعلام شده است قابل ثبت نیستند.

بیشتر بخوانید :

ثبت برند و هرآنچه باید درباره آن بدانید. ثبت اختراع و هرآنچه راجب به آن باید بدانید. دانش بنیان و هرآنچه باید درمورد این شرکتها باید بدانید. ثبت بین المللی برند چگونه امکان پذیر است؟
 
 
رضا گلچین
29/ جولای/ 2018

مقالات ثبت برند