شرایط جدید طرح خدمت سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان

مهمترین دارایی شرکت‌های دانش‌بنیان ، نیروی انسانی حاذق آنهاست و فراهم‌ کردن فعالیت افراد مشمول خدمت سربازی در این شرکت‌ها از جمله نیازهایی است که معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تا به امروز برای تحقق آن قدم‌های زیادی برداشته است. حال شرایط جدیدی بر اساس تفاهمات به دست آمده بین این سازمان و سازمان نیروهای کل مسلح منتشر شده که جزییات بیشتری درباره نحوه چگونگی خدمت در شرکت‌های دانش‌بنیان را روشن می‌سازد.

فارغ التحصیلان آکادمیک معمولا دوست دارند از دانش خود در دوران سربازی استفاده کنند تا زمان دو ساله آن را یک تجربه مفید‌تر برای مسیر شغلی آینده‌شان تبدیل کنند. ایجاد کمپین‌های اینترنتی همچون بهبود سربازی و موارد مشابه بخشی از تلاش‌های این دسته از افراد بود که به نتیجه خاصی نرسید ولی توانست نگاه مسئولان را به این حوزه متوجه سازد.

در چند سال گذشته، بنیاد ملی نخبگان شرایط انجام خدمت وظیفه تخصصی برای افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان (مانند برگزیدگان المپیادها، برگزیدگان کنکور وغیره) را فراهم کرده بود و حالا شیوه‌نامه‌ای با عنوان «شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی» تدوین شده است.

در این شیوه‌نامه آمده است که افراد کلیدی و کارشناسان خبره شرکت‌های دانش‌بنیان هم مانند برگزیدگان المپیادها و کنکور در صورتی که امتیاز لازم را در زمینه علمی و فناوری کسب کنند، می‌توانند از خدمات نظام وظیفه تخصصی استفاده کرده و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و بنیاد ملی نخبگان به ستادکل نیروهای مسلح معرفی شوند.

«محمد صاحبکار خراسانی»، رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان جزییات بیشتری را در این رابطه بیان کرده است:

«افراد معرفی‌شده بایدحد نصاب امتیاز علمی و فناورانه را کسب کنند و این افراد باید دانش‌آموخته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکترای تخصصی باشند و بیش از سه سال از تاریخ دانش‌‌آموختگی آنها نگذشته باشد. البته دانشجویان دوره دکترای تخصصی که از پیشنهاد رساله دکتری خود با موفقیت دفاع کرده باشند، نیز مشمول مزایای این طرح می‌شوند. ضمنا فرد معرفی‌شده باید در حال حاضر به‌صورت تمام‌وقت در شرکت دانش‌بنیان مورد نظر مشغول به فعالیت باشد و برای دست‌‌کم سه ماه اخیر، سابقه بیمه پرداختی در شرکت داشته باشد»

برای استفاده افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، هیچ نیازی به مراجعه حضوری فرد یا ارائه تقاضای مکتوب به معاونت علمی و فناوری نیست و فرد متقاضی باید اطلاعات خود و شرکت متبوع خود را در سامانه بنیاد ملی نخبگان به آدرس Soraya.bmn.ir ثبت و به‌صورت الکترونیکی مراحل آن را پیگیری کند.

پیش از ثبت اطلاعات لازم است بدانید که هر فرد با توجه به مقطع تحصیلی دانشگاهی خود باید حداقل امتیازاتی را کسب کرده باشد تا مشمول طرح جدید خدمت سربازی شود. این امتیازات با توجه به اقدمات گوناگونی چون فعالیت‌های المپیادی، ثبت اختراعات، فعالیت‌های علمی همچون ﺛﺒﺖ ژن، عضو یک شرکت دانش‌بنیان تا قبل از اعزام (از سمت مدیریت گرفته تا عضو جز) و… تعلق می‌گیرد.

مشروح جدول امتیازات و دیگر موارد مربوطه به طرح فوق توسط سایت معاونت علمی فناوری و ریاست جمهوری منتشر شده که می‌توانید آن را در قالب فایل PDF از این لینک دانلود و مطالعه نمایید.

مقالات مرتبط :

 

بیشتر بخوانید :

رضا گلچین
27/ ژانویه/ 2019

مقالات دانش بنیان