گواهینامه ده ساله برند

هر گاه شخصیتی حقیقی و یا حقوقی با استفاده و رعایت تشریفات قید شده در قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات برندی را تعریف و به ثبت برساند تا بوسیله آن تمامی محصولات و خدمات خود را شناسنامه‌دار کند و با محصولات سایرین تمایز ببخشد، حق انحصاری استفاده از این برند یا علامت تجاری را به دست می آورد و هیچ فرد دیگری بدون اجازه صاحب برند، حق دخل و تصرف و کپی‌برداری از آن را نخواهد داشت.

رویه ثبت برند به این شکل است که پس از درخواست صاحب برند و در صورت تایید کارشناسان اداره مالکیت معنوی، باید تشکیل پرونده شده و موضوع ثبت برند در دفاتر مخصوصی با قید موارد زیر ثبت شود.

تاریخ ارائه اظهارنامه و شماره‌ای به عنوان ترتیب اظهارنامه، تاریخ ثبت علامت تجاری، نام و نام خانوادگی متقاضی یا صاحب برند، تابعیت و اهلیت مالک برند، آدرس محل اقامت مالک برند، مدت اعتبار برند و …

سپس پیش‌نویسی برای آگهی شدن در روزنامه رسمی برای برند آماده می شود و پس از درج این آگهی به مدت سی روز، علامت تجاری ثبت نهایی و گواهینامه ثبت برند برای مدت 10 سال از زمان ثبت برند صادر می شود و با پیوست یک نمونه کامل به ادرس متقاضی ارسال می شود.

 

در گواهینامه صادر شده ثبت برند و علامت تجاری ده ساله، باید این موارد قید شده باشد:

  • تاریخ ارائه اظهارنامه ثبت برند
  • شماره ثبت اظهارنامه در دفاتر ثبت اداره مالکیت معنوی
  • تاریخ ثبت علامت تجاری و شماره ثبت نام و نام خانوادگی مالک حقیقی یا حقوقی برند
  • تابعیت، اهلیت، آدرس، و نوع تجارت مالک علامت تجاری
  • طبقات ثبت برند
  • نوع محصول و یا خدمات مرتبط با طبقات برند
  • اگر برند یا علامت تجاری سابقه ثبت در کشور و یا منطقه دیگری را دارد، محل، تاریخ ثبت و شماره ثبت ان
  • تاریخ صادر شدن تصدیق علامت تجاری
  • مدت اعتبار برند با ذکر تاریخ شروع و پایان
  • امضا ذیل آن توسط رئیس شعبه ثبت برند و همچنین مدیر کل اسناد و مدارک

برند یا علامت تجاری در مدت 10 سال از زمان صدور اعتبار دارد و در این مدت صاحب برند دارای حقوق منحصر به فردی در قبال برند است. این برند با اجازه صاحب آن قابل خرید و فروش و اجاره می باشد و در هر مرحله در صورت صلاحدید خود صاحب برند می تواند به غیر واگذار شود، برای استفاده از همه حقوق و یا قسمتی از طبقات آن به دیگری اجاره داده شود، و یا در قبال خدمات حق استفاده داده شود.

از این رو افرادی که تمایل به استفاده از برند ثبت شده به نام فرد دیگر را دارند باید با اجازه او و عقد قراردادی محضری این امتیاز را دریافت نمایند. در غیر این صورت فرد صاحب برند می تواند با مشاهده هرگونه تخطی از طرف افراد دیگر در خصوص تضییع حق برند او، مانند استفاده از برند بدون اجازه و یا اقدام به ثبت نمونه مشابه و … به دادسرا شکایت و حقوق خود را مطالبه نماید.

پس از دوره ده ساله اعتبار گواهینامه ثبت برند، صاحب برند یا علامت تجاری می تواند در صورت نیاز به ادامه استفاده از برند به عنوان فرد دارای امتیاز و اولویت از شش ماه زودتر برای تمدید دوره برند اقدام نماید.

مقالات مرتبط :

رضا گلچین
3/ مارس/ 2019

مقالات ثبت برند

مراحل تغییر آدرس شرکت
مراحل تغییر آدرس شرکت
مقالات ثبت برند
3/ اکتبر/ 2022