ثبت شرکت

درخواست مشاوره رایگان

تعریف «شرکت»

راه‌اندازی کسب و کارهای گروهی، در قالب تعاونی‌ها و یا ثبت شرکت است. شرکت در واقع یک اجتماع تخصصی است که هدف از آن مرتفع نمودن قسمتی از نیاز جامعه با استفاده از تخصص، دانش و تجربه افراد است. شرکت‌ها یا بصورت تعاونی بوده و اهداف عام‌المنفعه و مردمی دارند و یا به‌صورت سهامی و یا به‌صورت اشخاص به ثبت می‌رسند.

شرکت در تعریفی ساده به اجتماع دو یا چند نفر شریک، سهامدار و یا مؤسس گفته می‌شود که برای رسیدن به اهدافی کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت -عموماً برای اهداف تجاری- دور هم جمع شده، و اعضا و یا سهامداران، سودِ به‌دست‌آمده را بر اساس نوع شرکت‌، طبق یک اساسنامه مدون بین خود تقسیم می‌کنند.

تاریخچه شرکت‌ها

از زمان‌های نخستین آشنایی بشر با تجارت، مسئله مشارکت مورد توجه بوده است. قوانین حمورابی که 3750 سال پیش توسط حمورابی پادشاه بابل وضع شده و سنگ‌نوشته‌ی آن در سال ۱۹۰۱ در شهر شوش خوزستان کشف شد، نخستین سند شناخته‌شده‌ای است که در آن مجموعه کامل قوانین یک فرمانروا برای ملت خود منتشر شده‌است. یکی از مفاد این قانون‌ها نشان می‌دهد مشارکت و قوانین آن در آن زمان نیز وجود داشته است.

از آغاز قرن 12 شرکت‌ها با مفهومی نزدیک به شرکت‌های امروزی تشکیل یافته و مخصوصاَ بین تجار ایتالیای شمالی رواج پیدا کرده است. مسئولیت تضامنی و ثبت شرکت‌ها نیز از قرون وسطی معمول بوده است.

در ایران

در حقوق مکتوب ایران، نخستین قانون تجاری که در آن از شرکت‌های تجاری بحث شده است قانون 25 دلو 1303 است که بعد از آن قوانین 12 فروردین و 12 خرداد 1304 شمسی به تصویب رسید. اما نخستین قانونی که اولین بار در خصوص شرکت‌های تجاری وضع شد قانون مصوب 3/2/1311 است که از آن زمان تاکنون قانون تجارت ایران است.

فعالیت شرکت‌های تجاری زمانی از نظر قانونی رسمیت دارد و شخصیت حقوقی آن کامل می‌شود که به ثبت رسیده باشد. قانون تجارت ایران در ماده‌ی 20، شرکت‌های تجارتی را هفت نوع برمی‌‌شمارد: سهامی، تضامنی، نسبی، با مسئولیت محدود، تعاونی، مختلط سهامی، و مختلط غیر‌سهامی.

چه نوع شرکتی باید ثبت کنم؟

شرکت‌های سهامی از دو نوع شرکت سهامی عام و سهامی خاص شکل می‌گیرند که در سهامی خاص باید تمام سرمایه را خود سهامداران عهده‌دار شوند و در سهامی عام باید بیش از نیمی از سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تأمین شود. شرکت‌های اشخاص نیز در ایران به اشکال متنوعی ثبت می‌شوند که شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تضامنی و نسبی از این نوع شرکت‌ها هستند.

در این میان ثبت شرکت بعضاً بصورت ترکیبی نیز انجام می‌شود که دو نوع شرکت «مختلط سهامی» و «مختلط غیر‌سهامی» حاصل ترکیب قوانین و نوع شرکت‌هاست. در شرکت‌های مختلط سهامی، شرکا در دو نوع سهامدار و اشخاص، و با قوانین مختص به خود شرکت‌ها هستند و در شرکت‌های مختلط غیر سهامی شرکا تنها بصورت اشخاص گرد هم جمع می‌شوند و تفاوت آنها در ضامن بودن و نبودن شرکا در شرکت‌هاست.

انتخاب نوع شرکت به اهداف اعضا در آینده، نوع فعالیت افراد، میزان مسئولیت هر یک از شرکا، تعداد افراد عضو و … بستگی دارد. مطالعات تاریخی و بازرگانی نشان می‌دهد از میان شرکت‌های هفت‌گانه در ایران، شرکت‌های سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی در زمره شرکت‌های فعال در امر تجارت و امور بازرگانی محسوب می‌شوند که در مقایسه میان این شرکت‌ها، شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص، با استقبال بیشتری رو‌به‌رو شده‌اند.

در مقابل، شرکت‌های مختلط غیر سهامی – مختلط سهامی و تعاونی چندان در عرصه تجارت و بازرگانی و امور انتفاعی، نمود نداشته و حذف و ابطال آن‌ها از زمره شرکت‌های بازرگانی هیچگونه خلاء یا مشکلی در این خصوص ایجاد نخواهد کرد چرا که مجموع شرکت‌های مختلط سهامی و غیرسهامی که از زمان تصویب قانون تجارت تا پایان دهه ۸۰ تاسیس گردیده‌اند به عدد ۳۰ بالغ نمی‌شود و بسیاری از همین تعداد اندک نیز به فاصله کمی از زمان ایجاد، منحل و یا بلااستفاده رها شده‌اند. شرکت‌های تعاونی نیز عمدتاَ در جهت رفاه حال شرکاء تشکیل گردیده و عملا در عدد شرکت‌های تجاری و انتفاعی محسوب نمی‌شوند.

از آنجا که ۹۰ درصد شرکت‌های ثبت شده از نوع شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود هستند، انتخاب سختی پیش رو نخواهید داشت.

تفاوت‌های شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص
سفارش آنلاین ثبت شرکت

چرا
افق پژوهش نیکان؟

افق نیکان تنها شرکت پژوهشی فعال با شماره ثبتی 16556 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، و دارای مجوز از پارک علم و فناوری در زمینه خرید و ثبت اختراع است. پرسنل متخصص و مجرب این شرکت در پنج نمایندگی و دفتر در داخل و خارج از کشور، آماده ارائه کلیه خدمات ثبتی به صاحبان مشاغل، مخترعین و فرهیختگان عزیز هستند.

  • دارای مجوز از پارک علم و فناوری

    مشاوره خرید و فروش و ثبت اختراع، و تنظیم مدارک تخصصی مورد نیاز برای اختراع
  • قرارداد تضمین محرمانگی

    مشاوره خرید و فروش و ثبت اختراع، و تنظیم مدارک تخصصی مورد نیاز برای اختراع
  • تنها کارگزار رسمی ثبت اختراع در ایران

    مشاوره خرید و فروش و ثبت اختراع، و تنظیم مدارک تخصصی مورد نیاز برای اختراع

    ثبت شرکت
    با مسئولیت محدود
    ثبت شرکت
    با مسئولیت محدود
    ثبت
    موسسه
    ثبت
    شرکت تعاونی
    ثبت
    تغییرات شرکت
    سؤالات متداول درباره ثبت شرکت
    یکی از مهم‌ترین دلایل برای تصمیم به ثبت یک شرکت، رسمی و قانونی کردن کار و تجارتی است که می‌خواهیم در آن زمینه فعالیت کنیم. از دلایل مهم دیگر، شفافیت اقدامات و محاسبات سود و زیان و مسئولیت‌ها بین شرکاست. با ثبت شرکت علاوه بر اینکه اعتبارمان بیشتر و اعتماد شرکت‌های دیگر بیشتر جلب می‌شود، از حمایت‌های دولت مثل وام‌های مناسب نیز بهره مند می‌شویم. از موارد دیگری که می‌تواند ما را مجاب به ثبت شرکت کند می‌توان به مواردی چون امنیت شغلی بیشتر نسبت به کارهای شخصی، اعتبار پیدا کردن قراردادهای بین شرکا، اخذ و اعطای نمایندگی شرکت‌های خارجی و مواردی از این دست اشاره کرد.
    هزینه‌های ثبت شرکت در شرایط و روندهای مختلف متفاوت هستند. امکان دارد شرکتی هزینه‌های حداقل و حداکثر را مطرح می‌کنند ولی در عمل امکان دارد با واقعیت متفاوت باشد. هزینه ای که برای ثبت شرکت در نظرگرفته خواهد شد با توجه به میزان زمان و مقدار خدمتی است که در این راه ارایه خواهد شد.
    افراد دارای سوء‌پیشینه نمی‌توانند عضو هیئت مدیره یک شرکت باشند. همچنین افرادی که در ادارات دولتی استخدام رسهستند هم نمی‌توانند به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت انتخاب شده و فقط می‌توانند ۴ درصد سهام را در اختیار بگیرند. بعلاوه، حداقل سن برای عضویت در هیئت مدیره ۱۸ سال است.
    برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، حداقل یک نفر از شرکا باید بالای ۱۸ سال باشد و شرکت می‌تواند به صورت تک‌مدیرعامله ثبت گردد. برای شرکت سهامی خاص حداقل باید دو نفر از اعضای هیئت مدیره بالای ۱۸ سال سن داشته باشند. طبق قوانین داخلی برخی شهرها، ممکن است این تعداد حداقل ۳ نفر باشد.
    پس از ثبت شرکت و مؤسسه، شرکت باید ظرف یک هفته نسبت به پلمب دفاتر تجاری خود اقدام کند و بلافاصله حوزه مالیاتی خود را تعیین کرده و کد اقتصادی اخذ کند؛ در غیر این صورت مسئول جرائم قانونی خواهد شد و همچنین باید ظرف ۲ ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت ۲ در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی خود اقدام کنند و در غیر این صورت دو برابر جریمه خواهند شد.
    طبق قانون، شرکتی که ثبت نشده باشد محکوم به ابطال است. البته این باطل شدن در مقابل شخص ثالث به عنوان عذر پذیرفته نیست و باید به تعهداتی که به مشتری داده‌شده، متعهد باشید. با این شرکت‌های ثبت نشده به مثابه شرکت‌های تضامنی برخورد خواهد شد و علاوه بر ادا کردن دین، باید طبق قانون، غرامت مشخصی را نیز بپردازید. از موارد دیگری که می‌تواند در ثبت نکردن شرکت برایمان ایجاد دردسر کند، محدود بودن گستره‌ی فعالیت‌های شرکت است. به طور مثال تا وقتی شرکتی طبق قانون مشخص ثبت نشود، نمی‌تواند در مناقصات و مزایدات شرکت کرده و سود خود را افزایش دهد. مواردی دیگر چون کم شدن سرعت و کیفیت کارها، عدم توان رقابت سالم، از دست دادن نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و ناتوانی در دریافت نمایندگی خارجی از دیگر اثرات ثبت نکردن شرکت است.
    هر شرکت بنا بر موضوع و نوعی که دارد مدارک مختلفی برای ثبت نیاز دارد که در صفحه هر کدام از انواع شرکت در سایت افق نیکان آمده است. در حالت کلی، مدارک هویتی تمامی شرکا و سهامداران و بازرسین، گواهی عدم‌سوء‌پیشینه اعضای هیئت‌مدیره و بازرسین، داشتن آدرس و کدپستی، نام برای شرکت، موضوع، نام و سمت و سهام هر یک از سهامداران یا شرکا و اعضای هیئت مدیره، و وضعیت حق امضای شرکت باید مشخص شود.
    برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، موسسات و شرکت‌های تضامنی حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشد. در شرکت‌های سهامی خاص حداقل تعداد سهامدار برای ثبت شرکت سه نفر است و این حداقل در شرکت‌های سهامی عام به پنج سهامدار می‌رسد که البته باید مالکیت ۲۰ درصد از سهام را داشته باشند. تنها شرکت‌هایی که می‌توان با یک نفر هم آن را تاسیس کرد، برخی از شرکت‌های حقوقی خاص هستند که امکان تاسیس با یک وکیل را نیز دارند.
    خیر. میزان مالیات بر اساس نوع شرکت تعیین نمی‌شود. آنچه که در مالیات شرکت موثر است عملکرد مالی شرکت‌ها به طور سالیانه و سود خالص آنها پس از بررسی دفاتر شرکت است.
    طبق بخشنامه ۹۲/۹۰۵۳۶ مورخ ۲۶/۰۵/۹۲ اداره ثبت شرکتها، تبدیل نوع شرکت‌ها به نوعی دیگر امکان‌پذیر نیست و فقط در خصوص شرکت سهامی خاص، قابل تبدیل به شرکت سهامی عام خواهد بود.
    اگر پاسخ خود را نیافتید با کارشناسان افق نیکان تماس بگیرید
    اخبار و مقالات
    اخبار و مقالات مرتبط با حوزه خدمات ثبتی را در وبلاگ افق نیکان بخوانید
    مشاهده تمام مطالب
    خدمات تخصصی شرکت افق‌نیکان
    work1 ثبت شرکت work1 ثبت اختراع work1 مهاجرت از طریق ثبت اختراع work1 استارتاپ ویزا work1 ثبت برند work1 مشاوره دانش‌بنیان