بنیاد ملی نخبگان

بنیاد ملی نخبگان
اگر در المپیادهای علمی دانش‌آموزی نمره قابل قبولی به دست آورده‌اید یا جزء رتبه‌های برتر کنکور هستید یا اختراعی دارید می‌توانید در سایت بنیاد ملی نخبگان ثبت نام کنید. چنانچه به عنوان یک عضو در این بنیاد پذیرفته شوید می‌توانید منتظر دریافت تسهیلات باشید.البته گاهی اوقات ممکن است مدتی را برای دریافت تسهیلات در نوبت بمانید. با مراجعه به سایت بنیاد نخبگان می‌توانید تمام اطلاعاتی را که در مورد نحوه ثبت نام و مدارک لازم نیاز دارید به دست آورید. دقت کنید پذیرش در این بنیاد تنها برای دریافت تسهیلات و خدمات است و هیچ مزیت دیگری از جمله دریافت مدرک یا گواهی نخبه بودن برای فرد متقاضی ندارد.لازم به ذکر است یکی از مهم‌ترین تسهیلات بنیاد نخبگان بورسیه تحصیلی است. در واقع افرادی که به عنوان نخبه شناسایی می‌شوند می‌توانند با هزینه دولت برای تحصیل در خارج از کشور در رشته مورد علاقه خود اقدام کنند.

شناخت بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان همان طور که از نامش پیداست یک دستگاه دولتی است که قصد دارد افراد نخبه در کشور را شناسایی کرده و آنها را به عضویت بپذیرد. این بنیاد برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ها و سیاست‌هایی را تدوین می‌کند. حوزه فعالیت بنیاد ملی نخبگان موارد بسیار زیادی از جمله هنر و فرهنگ و علم و فن‌آوری و… را شامل می‌شود.در واقع این بنیاد قصد دارد مسیر همواری برای شناسایی و پرورش نخبگان فراهم کند تا ایشان بتوانند در حوزه تخصصی خود فعالیت‌های بزرگتری انجام دهند و بیش از پیش برای کشور مفید و موثر باشند. در این راستا تسهیلاتی را ارائه می‌دهد تا انگیزه لازم برای شکوفایی را در نخبگان سراسر کشور ایجاد نماید. تسهیلات با توجه به رتبه نخبگی فرد مشخص می‌شود و به او اختصاص می‌یابد.این بنیاد تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۵ شکل گرفت تا در راستای توسعه بیشتر کشور قدم بردارد. بنیاد نخبگان با حمایت از افراد بااستعداد کشور سعی دارد ایده‌های خلاقانه آن‌ها را در واقعیت به کار گیرد و به آنها در مسیر تولید علم و دانش کمک کند.بنیاد نخبگان برای شناسایی افراد نخبه سامانه‌ای با نام bmn.ir را در نظر گرفته است. افراد نخبه می‌توانند وارد این سامانه شوند و مدارک خود را ارسال کنند. مدارک آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که تایید شود فرد به عنوان نخبه شناخته خواهد شد. در نتیجه می‌تواند تسهیلات مناسبی را از بنیاد ملی نخبگان دریافت کند.نخبه بودن و تحت حمایت این بنیاد قرار گرفتن هیچ گونه محدودیت سنی ندارد. از دانش‌آموزان ابتدایی گرفته تا اساتید دانشگاهی که دارای مدرک تحصیلی دکتری هستند، همه می‌توانند وارد این سامانه شده و شانس خود را برای شناخته شدن به عنوان یک فرد نخبه امتحان کنند.

طرح های بنیاد ملی نخبگان

برای هر دسته از نخبگان در کشور طرح‌های مختلفی وجود دارد. در جدول زیر می‌توانید این طرح‌ها را مشاهده کنید و در صورتی که جزء اجتماعات نخبه قرار دارید در آنها شرکت نمایید.

طرح های بنیاد ملی نخبگانسامانه‌های بنیاد ملی نخبگان

سایت اصلی بنیاد نخبگان bmn.ir است اما ثبت نام و ارسال مدارک بایستی از طریق سامانه سینا به نشانی sina.bmn.ir انجام شود. پس اگر قصد عضویت در بنیاد نخبگان را دارید بایستی وارد سامانه سینا شوید.حال اگر هیات علمی یک موسسه علمی-پژوهشی هستید یا به عنوان یک استادیار جوان فعالیت می‌کنید می‌توانید به جای سامانه سینا، در سامانه جذب بنیاد ملی نخبگان به نشانی jazb.bmn.ir ثبت نام کنید و مدارک تحصیلی و شغلی خود را از طریق این سامانه ارسال نمایید تا در صورت تایید به عنوان یک نخبه شناسایی شوید. در این سامانه یک سری فایل راهنما وجود دارد که می‌تواند شما را با جزئیات ثبت نام متقاضیان آشنا کند و به سوالاتتان پاسخ دهد.

شرایط عضویت

تنها در صورتی که عضو یکی از گروه‌های زیر باشید شرایط عضویت در سامانه سینا یا سامانه جذب را دارید:
  • موفق به کسب رتبه برتر در المپیادهای داخلی یا خارجی معتبر شده‌ باشید. منظور از رتبه برتر، رتبه اول تا سوم است. رتبه فرد باید به تایید وزارت آموزش و پرورش رسیده باشد.
  • دارای رتبه برتر کنکور سراسری هستید. منظور ۱۰۰ نفر اول در رشته ریاضی، ۵۰ نفر اول در رشته علوم تجربی، ۵۰ نفر اول در رشته علوم انسانی و ۲۰ نفر اول در رشته هنر است.
  • اختراعی انجام داده یا چیزی را کشف کرده‌اید. افراد برتر در جشنواره‌های علمی معتبر داخلی یا خارجی مانند جشنواره خوارزمی، جشنواره علوم پزشکی رازی و … نیز شامل این دسته می‌شوند.
  • دانش‌آموخته مقطع کارشناسی و بالاتر یا فارغ‌التحصیل حوزه علمیه هستید. مهم نیست در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید؛ در هر صورت می‌توانید مدارک تحصیلی و علمی خود را برای بنیاد ملی نخبگان ارسال کنید.
  • در مسابقات قرآنی مقام کسب کرده‌اید.
  • جزء شخصیت‌های برتر علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور هستید.
  • یک اثر ادبی یا هنری ارزنده خلق کرده‌اید.
  • عضو هیات علمی یک موسسه علمی-پژوهشی هستید.
  • مدرس یا محقق برگزیده یک حوزه علمیه هستید. برگزیده شدن شما باید توسط مرکز حوزه علمیه تایید شود.

نحوه ثبت نام در سامانه سینا

وارد آدرس sina.bmn.ir شوید. بر سربرگ نام‌ نویسی متقاضی کلیک کنید.

بنیاد ملی نخبگان

اطلاعات خود شامل مشخصات فردی، وضعیت شغلی، دستاوردها و موفقیت‌ها را وارد کرده و بر دکمه ذخیره کلیک کنید. نحوه ثبت نام در بنیاد ملی نخبگانبه همین راحتی می‌توانید در سامانه بنیاد نخبگان ثبت نام کرده و منتظر دریافت پاسخ از طرف ایشان باشید.

بررسی مدارک توسط بنیاد ملی نخبگان

اولین نکته‌ای که در مورد بررسی مدارک توسط بنیاد نخبگان وجود دارد صحیح و خوانا بودن مدارک ارسالی است. در واقع مسئولان بخش نظارت و بازبینی به بررسی مدارک می‌پردازند و در صورتی که خوانا نباشد یا صحت نداشته باشد، به این معنا که متعلق به فرد متقاضی نباشد ممکن است رد شود. اما گاهی اوقات نیز با فرد متقاضی تماس گرفته شده و از وی می‌خواهند نواقص را برطرف نماید.حال اگر فرد متقاضی، تسهیلات خاصی را مد نظر داشته باشد بایستی مطابق با طرحی که این تسهیلات را ارائه می‌دهد مدارک خود را ارسال کند. اگر نیاز به برقراری تماس بنیاد ملی نخبگان با متقاضی باشد، این بنیاد از طریق تماس تلفنی یا ایمیل یا پیامک با وی تماس می‌گیرد.بنیاد نخبگان معیارها و فاکتورهای خاصی را برای بررسی مدارک و دادن امتیاز به فرد متقاضی در نظر می‌گیرد. هر چه فرد تعداد بیشتری از این فاکتورها را داشته باشد از امتیاز بالاتری برخوردار خواهد شد. نتیجه بررسی‌ها از طریق تماس با متقاضی به وی اعلام شده، همچنین در سایت بنیاد نخبگان نیز قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید :

 
رضا گلچین
29/ سپتامبر/ 2022

دیدگاه خود را ثبت کنید

مقالات ثبت برند