برای افزایش گرید شرکت چه باید کرد؟

اخذ گرید یا رتبه‌بندی شرکت نوعی درجه بندی شرکتها بر اساس میزان توانائی آن شرکت است که توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور انجام می‌شود و مطابق با آن، شرکتها از رتبه ۱ تا ۵ گریدبندی می شوند که عدد ۱ بالاترین و عدد ۵ پائین‌ترین گرید تعریف شده است.

چگونه گرید شرکت خود را بالا ببریم؟

برای اخذ گرید، حداقل مدرک تحصیلی بیش از نیمی اعضای هیئت مدیره باید لیسانس باشد. بعلاوه، بکارگیری مهندسینی با سابقه ۷ سال زمینه کاری مرتبط با موضوع فعالیت شرکت نقش زیادی در اخذ رتبه بالاتر دارد.

بطور کلی آنچه را که در اخذ گرید شرکت نقش ایفا می‎کنند را می‎توان در چند مورد خلاصه و سپس بر اساس تغییر این موارد، برای کسب گرید بالاتر شرکت اقدام نمود که در ادامه به آنها اشاره می‎کنیم.

اقدامات لازم جهت کسب گرید بالاتر برای شرکت:

  • میزان سرمایه و توانایی مالی شرکت: به هر میزان که شرکت تلاش بیشتری در راستای افزایش میزان سرمایه نماید، به همان میزان می‎تواند انتظار اخذ گرید بالاتر را داشته باشد. طبیعتاً هر شرکتی به منظور کسب و سود تشکیل می‎شود اما این کسب سود بسته به میزان سرمایه‎ای است که برای آن صرف شده باشد. به هر میزان که سرمایه بیشتری برای تشکیل شرکت و انجام فعالیت‌های آن صورت گرفته باشد، به همان میزان هم سود شرکت افزایش می‎یابد و به تبع این امر نیز گرید شرکت قابل ارتقا می‎باشد.
  • میزان سوابق شرکت و مبلغ کل قراردادهای انجام شده: شرکت‌های تازه تاسیس برای ثبت شرکت و اخذ گرید نیازی به ارائه سوابق خود ندارند و در مقابل نائل به کسب گرید پایین می‎شوند. شرکتهایی که سابقه بیشتری داشته باشند و یا در طی زمان سابقه فعالیت آنها افزایش پیدا کرده، می‎توانند در جهت ارتقا گرید شرکت، اقدام نمایند. برای این کار باید سوابق فعالیت شرکت به همراه تعداد قراردادهای موفق را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه دهند.
  • تعداد نیروی فنی و مهندسی یک شرکت و میزان سابقه کار آنها: شرکت با تعداد کمی افراد متخصص که سابقه کار آنها نیز پایین است، رتبه نازلی را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اخذ خواهد کرد اما اگر به مرور زمان تعداد این افراد افزایش یابد و میزان سابقه کار آنان نیز افزایش یابد، شرکت می‎تواند درخواست خود را مبنی بر افزایش گرید شرکت به سازمان مربوطه ارائه دهند.
  • رسیدن به حد نصاب لازم و متناسب با هر رشته: یکی دیگر از شرایط ارتقا رتبه کسب حد نصاب لازم و متناسب با هر رشته قرارداد انجام‌شده است. به این معنا که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شرکتها اخذ گرید را در ۱۱ رشته؛ ۱- ساختمان، ۲- راه، ۳- حمل و نقل، ۴- تاسیسات، ۵- کشاورزی، ۶- آب، ۷- مرمت آثار باستانی، ۸- کاوش‌های زمینی، ۹- ارتباطات، ۱۰-نفت و گاز، ۱۱- نیرو، اعلام کرده است که برای اخذ گرید در هر رشته متفاوت از دیگری است.

بیشتر بخوانید :

 
 
رضا گلچین
28/ سپتامبر/ 2018

ثبت شرکت